سیستم توزین مخزن چیست و چه لودسلی مناسب توزین مخازن است؟

سیستم توزین مخزن چیست

اندازه گیری وزن مواد داخل مخزن و سیلو توسط سیستم توزین مخزن، امری ضروری در کارخانجات تولیدی است. مدیریت میزان مواد اولیه ورودی به کارخانه و کنترلر میزان مواد مصرف شده در هر بخش با استفاده از سیستم توزین مخزن میسر است. سیستم های توزین بر پایه لودسل یا سنسور وزن طراحی می‌شود و وزن محتویات داخل هاپر را همانند یک ترازوی صنعتی بصورت لحظه‌ای نمایش می‌دهد.

جدول محتوا

عکس مخازن کارخانجات
باما تماس بگیرید

اجزای سیستم توزین مخزن

همانطور که می‌دانید، لودسل عنصر اصلی اندازه‌گیری وزن است. این عنصر که اصولا با مکانیزم تولید سیگنال آنالوگ و سیگنال دیجیتال به کار گرفته می‌شود، ممکن است به اشکال مختلفی از قبیل مدل فشاری، کششی، خمشی و غیره، تولید و استفاده شود.

در مرحله بعد از سیستم توزین مخزن، سیگنال‌های تولید شده در لودسل از طریق کابل‌ها به جعبه اتصال انتقال داده می‌شود و در آنجا تمامی سیگنال‌ها جمع شده و با یک کابل دیگر به نمایشگر باسکول ارسال می‌شود.

نمایشگر های صنعتی با دریافت سیگنال اطلاعات را به اعداد تبدیل کرده و نمایش می‌دهند. علاوه بر آن دارای قابلیت ذخیره سازی و اتصال به کامپیوتر و دیگر سیستم‌ها نیز هستند. 

این تنها بخشی از سیستم  توزین مخزن است که نهایتاً وظیفه توزین مخزن یا همان توزین تانکر را بر عهده دارد.

لودسل مناسب برای دستگاه توزین مخزن

عموما برای توزین مخازن (Hopper) از لودسل خمشی، فشاری و کششی استفاده می‌شود. انتخاب نوع سنسور وزن برای توزین مخزن به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله مهمترین این موارد عبارت است از:

عوامل و پارامترهای مهم در انتخاب اینورتر
مشاهده لیست قیمت و انواع مدل‌ها

سنسورهای وزن خمشی مناسب‌ترین مدل برای اندازه گیری وزن سیلو و هاپر هستند. عموما حداکثر ظرفیت این لودسل‌ها 10 تن است و برای توزین مخازن تا ماکزیمم ظرفیت 30 تن مناسب هستند. در صورتی‌که وزن بارگیری سیلو یا مخزن بیشتر از 30 تن باشد، لودسل‌ فشاری از نوع استوانه‌ای یا دیسکی پیشنهاد می‌گردد. در صورت محدودیت در ارتفاع می‌توان از لودسلهای دیسکی که ارتفاع کمتری دارند استفاده کرد.

در برخی مواقع مخازن بصورت آویز توزین می‌شود که در این شرایط لودسل کششی S شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد. توزین بصورت آویز معمولا پیشنهاد نمی‌شود و نیاز به رعایت اصول خاصی است.

تصویر انواع لودسل مناسب توزین مخزن

نحوه نصب لودسل برای مخزن

برای برخورداری از حداکثر دقت در سیستم توزین هاپر، اجزای مکانیکی مناسب، نصب اصولی و در نظر گرفتن شرایط محیطی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هست. هرچه این قوانین بهتر رعایت شوند، تأثیرات محلی بر عملکرد و دقت کمتر می‌شود.

توجه به این نکات می تواند بهترین نتیجه را حاصل کند

  • محدوده توزین
  • دقت مورد نیاز
  • وضوح مورد نیاز
  • تعداد لودسل
  • وزن ثابت سازه
  • بار نامتقارن
  • بار دینامیک
  • اثرات باد

 

عکس نحوه قرار گیری سیستم توزین مخازن به صورت سه پایه و چهار پایه

اصولا مخازن بصورت 4 پایه یا 3 پایه ساخته می‌شوند. محل قرارگیری لودسل، مانتینگ و پایه های مورد نیاز برای هر حالت و فضای قرار گیری مخزن در انتخاب مدل و نحوه نصب تاثیر گذار است.

در مخازن 4 پایه ‌باید پایه‌ها با زاویه 90 درجه نسبت به هم قرار گیرند تا وزن بصورت یکسان روی هر پایه توزیع شود. در این شرایط می‌توان از لودسل‌های خمشی با پایه‌های مخصوص لودسل و یا مانتیگ کیت استفاده کرد.

در مخازن سه پایه باید پایه‌ها با زاویه 120 درجه نسبت به هم قرار گیرند. در این حالت بهتر است پایه‌ها روی زمین قرار نگیرد. عموما 3 پایه روی بدنه مخزن نصب می‌شود و مخزن بر روی یک چهارچوب یا در طبقه بالاتر نصب می‌شود.

تصویر روش های نصب سیستم توزین مخزن

 

عموما برای مخازن با محتویات مایع می‌توان از 2 لودسل استفاده کرد. با توجه به اینکه مایعات در داخل مخزن بصورت یکواخت پخش می‌شود، می توان وزن یک طرف را اندازه گیری کرد و دو برابر آن را به عنوان وزن مایع داخل تانک در نظر گرفت. در این شرایط یک طرف لودسل گذاری می‌شود و در طرف دیگر از دامی یا ماکت استفاده می‌شود.

روش نصب سیستم توزین مخزن

الزامات مکانیکی برای فونداسیون و سازه

در نصب لودسل ها در زیر هاپر و مخازن باید به عواملی که ممکن است باعث بی ثباتی و کاهش دقت سیستم توزین شود توجه کرد:

انحراف عمودی سازه نگهدارنده و فونداسیون

زمانی که تعدادی مخزن و هاپر بر روی یک استراکچر یا سازه قرار می‌گیرند، ممکن است بین هاپرهای مختلف تعاملی وجود داشته باشد. به عنوان مثال در زمان پر شدن یک مخزن به دلیل انحرافات بوجود آمده بر روی تکیه‌گاه، یک نیروی مازاد مخرب به بقیه مخازن از طرف سازه اعمال شود.

بنابراین در کارخانجات بزرگ اغلب لازم است که کل سازه تقویت شده و این کار قبل از نصب مخازن راحت‌تر و کم هزینه‌تر است.

انحراف افقی در اثر فشار جانبی به هاپر یا مخزن

جابجایی افقی نقطه بارگذاری روی لودسل‌ها اغلب به دلیل فشار متغیر در مخزن یا انبساط حرارتی آن رخ می‌دهد. این مساله هنگامی که دمای مواد داخل مخزن متغیر باشد، یا اگر تفاوتی در دمای بین تکیه‌گاه و مخزن وجود داشته باشد اتفاق می‌افتد.

نیروهای خارجی افقی تاثیرگدار بر روی سیستم توزین

نیروهای جانبی افقی اغلب در فضای باز به واسطه فشار باد به مخزن اعمال می‌شوند. این می‌تواند توزیع بار روی لودسل‌ها را تغییر دهد به طوری که یک یا چند لودسل اصلاً باری را حمل نمی‌کنند یا بار بیش‌ازحد را وارد می‌کنند. در نتیجه خطاهای وزنی قابل‌توجهی ایجاد می‌کنند.

از بین رفتن نیرو از طریق اتصالات لوله

در تمام سیستم های توزین بر پایه لودسل، پیش نیاز این است که سازه توزین باید آزادانه بر روی لودسل‌ها قرار گیرد و به هیچ سازه دیگری تکیه ندهد. اتصال سازه به تکیه‌گاه فقط باید از طریق لودسل باشد در غیر این صورت ممکن است وزن مخزن به دیگر تکیه گاه‌ها منتقل شود و خطا در اندازه گیری ایجاد شود.

با این حال، در نصب مخزن، لوله‌کشی و نگهدارنده ها برای محکم کردن مخزن به صورت افقی، به عنوان اتصال مکانیکی بین مخزن و سازه نگهدارنده عمل می‌کنند. هدر رفت نیرو بواسطه این عناصر مکانیکی باید تا حد امکان کوچک نگه داشته شوند.

تصویر چند مخزن هاپر

برای افزایش دقت توزین بهتر است لوله‌های ورودی در مرکز تانک قرار بگیرند؛ این کمک میکند تا مواد بصورت متقارن وارد مخزن شود. استفاده از اتصالات لاستیکی و انعطاف‌پذیر به جای لوله می‌تواند این خطا را کاهش دهد.

همچنین بر روی برخی از مخازن یک الکتروموتور به عنوان میکسر نصب می‌شود. این مورد در دراز مدت به سبب نوسانات مکانیکی موجب آسیب به سنسورها می‌شود، در این شرایط بهتر است موتور و متعلقات آن در مرکز مخزن قرار گیرد تا وزن آن بر روی پایه‌های مخزن بطور مساوی تقسیم شود.

نکات کلیدی نصب لودسل برای مخازن

مانتینگ های مناسب برای لودسل

تصویر انواع مانتینگ مناسب لودسل

عموما مانتیگ‌ و نگهدارنده‌ها صفحه‌ای بسیار ایمن‌تر از پایه لودسل در توزین مخازن است. با توجه به امکان واژگون شدن مخازن به واسطه شکستن پیچ یا لودسل، بهتر است از نگهدارنده‌های دارای ساپورت استفاده کرد. در این حالت حتی در صورت شکستن سنسور یا پیچ، پایه مخزن روی نگهدارنده های جانبی مهار می شود و از واژگونی مخزن جلوگیری می‌کند.

پایه لودسل را مطابق با الزامات کاربرد و دقت مورد نیاز انتخاب کنید.

کاربرد سیستم توزین مخازن

همانطور که در بالا توضیح داده شد، یک مخزن یا هاپر را می توان با استفاده از سنسور وزن به یک باسکول تبدیل کرد و وزن محتویات داخل آن را اندازه گیری کرد. لودسل، جانکشن باکس و نمایشگر وزن تجهیزات اصلی برای ساخت این سیستم توزین است.

عکس مخزن و نمایشگر توزین مخزن

سیستم توزین مخازن در کلیه کارخانجات تولیدی مورد نیاز است:

  • کارخانجات مواد غذایی
  • کارخانجات لبنیات
  • کارخانجات تولید مواد شیمیایی
  • کارخانجات تولید کود
  • کارخانجات مواد معدنی
  • کارخانجات کاشی و سرامیک
  • کارخانجات رنگ و رزین

مجموعه ما با بیش از 15 سال سابقه و تجربه در زمینه توزین مخازن و سیلو، آماده ارائه مشاوره و تجهیز مخازن به سیستم توزین می‌باشد.

برای دریافت مشاوره و مشاهده انواع لودسل و نمایشگر وزن مخصوص توزین مخزن می‌توانید از ال اس کالا دیدن فرمایید. 

3 دیدگاه برای “سیستم توزین مخزن چیست و چه لودسلی مناسب توزین مخازن است؟

  1. قاسم گفته:

    تشکر فراوان از مطلب بسیار عالی و مفیدتون

  2. مهران پیوندی گفته:

    خیلی ممنون از اطلاعات عالی و کامل تون
    اگر نیاز به انتخاب لودسل و تجهیزات دیگر جهت مخازن میکسر رنگ شرکت باشد کارشناس جهت بازدید از کارخانه دارید که بفرستید؟

    • LSKALA admin گفته:

      سلام
      متشکر
      بله جهت اعزام کارشناس برای بازدید هماهنگ بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *