آموزش موتورهای الکتریکی

آموزش موتورهای الکتریکی

برای آموزش موتورهای الکتریکی و یا همان الکتروموتور، بهتر است قبل از هر چیز با انواع موتورهای الکتریکی و ارتباط آن با کنترل دور موتور و یا همان درایو آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم شما را با ساختار و نحوه عملکرد الکتروموتور آشنا کنیم. پس با ما همراه باشد.


بیشتر بدانید: اینورتر چیست؟


جدول محتوا

نحوه انتخاب اینورتر کنترل دور موتور VFD

بررسی ماشین‌های الکتریکی: دسته‌بندی و ویژگی‌ها

نزدیک به دو قرن از اختراع اولین موتورهای الکتریکی توسط دانشمند آمریکایی توماس دونپورت می‌گذرد و امروزه ماشینهای الکتریکی نقش بسیار مهمی را در زندگی انسانها ایفا می‌کنند. بطور کلی موتورهای الکتریکی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

انواع ماشین‌های الکتریکی

ماشین‌های جریان مستقیم

ماشینهای جریان مستقیم دارای مزایای بسیاری هستند که از آن جمله می‌توان به راندمان بالا، سرعت پاسخ سریع و گشتاور راه‌اندازی بالا اشاره کرد. با این حال این ماشینها دارای معایبی همچون محدودیت‌های داشتن کموتاتور و مشکلات مربوط به تعمیر و نگهداری مداوم بدلیل کموتاسیون پیچیده نیز هستند. ماشینهای جریان متناوب خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

موتور جریان مستقیم DC

موتورهای الکتریکی آسنکرون

ماشینهای القایی (آسنکرون) که عمدتا به شکل موتوری مورد استفاده قرار می گیرند و می‌توان گفت در حال حاضر پرکاربردترین ماشین الکتریکی در صنایع مختلف هستند که به دلیل طراحی ساده، قابلیت اطمینان بالا و تعمیر و نگهداری آسان به این حجم از محبوبیت بین کاربران دست یافته اند. عیب اصلی این موتورها گشتاور راه اندازی پایین و جریان راه اندازی بالا است که امروزه با پیدایش دستگاه‌های کنترل دور موتور (درایو) این مشکلات تا حدودی مرتفع شده است.

شکل موتور الکتریکی آسنکرون

موتورهای الکتریکی سنکرون

ماشینهای سنکرون که بدلیل یکسان بودن سرعت چرخش میدان دوار استاتور و روتور به این نام مشهورند، در واقع یکی از متنوع ترین ماشینهای الکتریکی ساخته شده به دست بشر می باشند. این نوع از ماشینها در واقع گستره وسیعی از تنوع را شامل می شوند، از ژنراتورهای غول پیکر موجود در نیروگاه های تولید برق گرفته تا موتورهای کوچک موجود در ساعتهای مچی همگی از این نوع از ماشینها محسوب می شوند. نمونه های صنعتی آنها در گذشته بدلیل محدودیت های موجود در راه اندازی، بیشتر به شکل ژنراتوری مورد بهره برداری قرار می گرفتند و تنها در موارد خاصی که نیاز به سرعتی ثابت بود مانند: صنایع نساجی، از آنها به شکل موتوری استفاده می کردند.

موتورهای الکتریکی dc

در این مطلب از آموزش موتورهای الکتریکی به معرفی انواع DC می‌پردازین؛ در این نوع موتور از جریان مستقیم برق  (DC) استفاده می شود. به همین دلیل، به آن موتور جریان مستقیم می گویند.  موتورهای جریان مستقیم از مکانیسم داخلی کموتاسیون جهت تغییر دائم جهت جریان در آرمیچر بهره می برند. این موتورها نیروی گشتاور قابل تغییر دارند و می توان سرعت آنها را با تغییر ولتاژ تغذیه یا تغییر جریان سیم پیچ های موتور تنظیم کرد.

موتورهای DC از 3 قسمت اصلی تشکیل شده اند:

آرمیچر:

آرمیچر یا روتور بخش چرخشی موتور DC است. هسته، سیم پیچ‌ها و بلبرینگ‌ها از اجزای تشکیل دهنده آرمیچر هستند. هسته آرمیچر وظیفه هدایت میدان مغناطیسی را بر عهده دارد و مانع از اتلاف میدان مغناطیسی می شود.

عکس آرمیچر

استاتور:

بخش ثابت موتور DC استاتور است. استاتور شامل یک هسته آهنی، سیم پیچ و بدنه موتور است. هسته استاتور مانند هسته آرمیچر، وظیفه هدایت و تمرکز میدان آهنربایی را بر عهده دارد. در ساخت هسته استاتور از آهن ترانس که نفوذپذیری مغناطیسی بالایی دارد، استفاده می شود.

عکس روتور و استاتور

جاروبک:

جاروبک جریان الکتریکی را به کلکتور گردان منتقل می کند. جاروبک در کنار کلکتور باعث یکسو شدن گشتاور در موتورهای جریان مستقیم می شود.

عکس جاروبک

کاربرد موتورهای dc چیست؟

از موتورهای  DCتقریبا در اکثر صنایع و ساخت بیشتر وسایل استفاده می شود.  بسیاری از لوازم و وسایل منزل و نیز دستگاههای صنعتی  کارخانجات بزرگ از این وسیله استفاده می کنند. از جمله صنایعی که موتورهای DC در آنها کاربرد دارند می توان به لوازم خانگی، صنعت نساجی، رباتیک، خودروسازی و … اشاره کرد.

مزایا:

  • دقت بالا در کنترل سرعت آرمیچر
  • قابلیت تنظیم میزان گشتاور و سرعت آرمیچر بدون نیاز به جعبه دنده‌ی متغیر
  • ایجاد گشتاور یکنواخت و قابل تنظیم
  • راه اندازی سریع و ساده

معایب:

  • تعمیر نگهداری سخت به دلیل ساختمان پیچیده کموتاتور
  • حرارت بالا و انتقال حرارت ضعیف موتور به دلیل وجود سیم پیچ های روتور

موتورهای الکتریکی AC

موتور AC به موتوری اطلاق می شود که ولتاژ AC را به عنوان ورودی، از منبع تغذیه AC می گیرد و آن را به حرکت چرخشی (تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی) تبدیل می کند. تفاوت اصلی بین موتور AC و DC در این است که سرعت یک موتور DC با تغییر ولتاژ آن کنترل می شود، در حالی که سرعت یک موتور AC تابعی از فرکانس تغذیه موتور است.

ساختمان یک موتور AC

از اینکه تا انتهای این مطلب از آموزش موتورهای الکتریکی با ما همراهی کردید، از شما کمال تشکر را داریم! برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین بهره‌مندی رایگان از مشاوره تخصصی کارشناسان ما در این مجموعه، با ما تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *