نحوه انتخاب اینورتر مناسب برای موتور

تصویر انواع اینورتر کنترل دور موتور

انتخاب اینورتر مناسب مسئله مهمی است؛ زیرا یکی از شایع‌ترین علت خرابی اینورتر عدم انتخاب اصولی و صحیح آن است. در شرایط کنونی و با توجه به افزایش قیمت اینورتر، دیگر روش‌های سنتی، تجربی و آزمون و خطا به صرفه نیست. پیروی از اصول علمی شما را از دردسرهای قابل پیشبینی حاصل از انتخاب اشتباه درایو کنترل دور بر حزر می‌دارد.

 


بیشتر بدانید: اینورتر چیست ؟


 

هدف ما در این مقاله صرفا یادآوری نکات اساسی است که سازندگان اینورتر در مشخصات فنی دستگاه‌های ساخت خود به آن تاکید کرده‌اند. متاسفانه بسیاری از افراد غیر متخصص با بی‌توجهی به آنها اقدام به خرید غیر اصولی درایو می‌کنند. در ادامه ما شما را با ‌مهم‌ترین پارامترها در نحوه انتخاب اینورتر برای موتور آشنا می‌کنیم.

جدول محتوا

نحوه انتخاب اینورتر کنترل دور موتور VFD

عوامل مهم برای انتخاب درایو اینورتر

عوامل و پارامترهای مهم در انتخاب اینورتر
مشاهده لیست قیمت و انواع مدل‌ها

پارامتر های پلاک موتور در انتخاب اینورتر مناسب

عموما در صنعت ابتدا موتور تهیه می‌شود و بعد از آن به سراغ خرید درایو می‌روند. هر موتور دارای یک پلاک است که حاوی مشخصات آن است. با استفاده از اطلاعات پلاک موتور میتوان نیمی از مسیر انتخاب اینورتر را طی نمود که تاثیر گذارترین این پارامترها عبارت است از:

تصویر پارامترهای پلاک موتور

توان موتور

توان موتور با واحد اسب بخار HP و کیلووات KW برروی موتور هک شده‌ است. توان درایو انتخابی نباید کمتر از این توان در نظر گرفته شود و در شرایطی با توجه به حداکثر جریان موتور و سرعت موتور می‌بایست بالاتر هم انتخاب شود.

باما تماس بگیرید

حداکثر جریان موتور

حداکثر جریان موتور یا FLA اشاره به ماکزیمم جریانی است که موتور از شبکه برق دریافت می‌کند؛ بنابراین عدد جریان موتور را با میزان حداکثر جریان خروجی اینورتر مقایسه کنید.

در انتخاب توان اینورتر، جریان موتور مهم‌تر از توان موتور است. برای موتورهای با توان یکسان ولی با سرعت متفاوت، جریان FLA هم متفاوت است؛ بنابراین توان اینورتر مناسب این موتورها نباید یکسان باشد. 

فرکانس موتور

بسیاری از موتورهای سرعت بالا مانند اسپیندل موتورها، فرکانس کاری بالایی دارند. برای انتخاب اینورتر برای این مصارف حتما به حداکثر فرکانس خروجی اینورتر توجه کنید.

ولتاژ کاری موتور

عموما موتورها بصورت تکفاز یا سه فاز هستند. خروجی اینورترها سه فاز است و برای راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز طراحی شده‌اند، اگر چه در برخی اینورترهای جدید امکان راه‌اندازی موتورهای تکفاز هم فراهم شده‌است.

توجه به ولتاژ و نوع سربندی موتور در انتخاب درایو مناسب موثر است، عموما ولتاژ موتورها 220 / 380  ولت یا 380/ 660 ولت است.

نوع کاربری و بار الکتروموتور در انتخاب اینورتر مناسب

کاربرد الکتروموتور و نوع بار موتور از مهم‌ترین عوامل در انتخاب درایو است. اینرسی، اصطکاک و جاذبه در به حرکت درآمدن بار موتور موثر است. به طور کلی بار موتورها به دو دسته گشتاور ثابت و گشتاور متغییر تقسیم می‌شود.

گشتاور ثابت

همواره موتور در هر سرعتی نیاز به یک گشتاور ثابت دارد. در واقع سرعت از گشتاور مستقل است و در هنگام راه اندازی با سرعت پایین هم نیازمند گشتاور کامل است. در صورتی که موتور دارای بار گشتاور ثابت باشد؛ مانند آسانسور یا جرثقیل، باید اینورتر قدرتمند با مد کاری وکتور انتخاب شود.

اینورتر H100 توسط کمپانی ال اس مدل جایگزین درایو IP5A اعلام شده است!

گشتاور متغییر

گشتاور متغییر باری است که متناسب با سرعت تغییر می‌کند و این دو پارامتر وابسته به هم هستند. فن و پمپ جزء این دسته قرار می‌گیرند. در زمان راه اندازی با سرعت پایین نیاز به گشتاور زیادی ندارند و با افزایش سرعت باید گشتاور اعمالی به موتور بیشتر شود. برای کنترل موتور با گشتاور ثابت از اینورترهای جنرال با مد کاری V/F استفاده می‌شود.

اینورتر G100 توسط کمپانی ال اس مدل جایگزین درایو IG5A اعلام شده است!

شبکه برق در دسترس؛ عاملی کلیدی در انتخاب اینورتر سه فاز و یا تک فاز

دسترسی به برق تکفاز یا سه فاز برای انتخاب AC درایو را بررسی نمایید. سه فاز بودن موتور دلیلی برای انتخاب اینورتر ورودی سه فاز نیست. در صورتی‌که در کارگاه یا محل نصب موتور دسترسی به برق سه فاز 380 ولت نداشته باشید، اینورتر ورودی تک فاز با ولتاژ تکفاز 220 ولت می‌تواند گزینه مناسبی باشد. تاکید می‌شود که در صورت انتخاب اینورتر ورودی تک فاز از ولتاژ کاری موتور اطمینان حاصل کنید (موتور 220 /380ولت باشد).

محل نصب و شرایط محیطی؛ عاملی تاثیر گذار در انتخاب اینورتر

عوامل محیطی و جغرافیایی برای انتخاب اینورتر مهم است. نوع سیستم خنک‌کننده درایو و درجه حفاظت IP باید متناسب با شرایط محیطی در نظر گرفته شود.

نحوه نصب اینورتر در تابلو برق

امکانات جانبی؛ پارامتری مهم در انتخاب درایو هایی که قابلیت اتصال به شبکه‌ها را دارند

متناسب با مدار فرمان هر دستگاه، اینورتر باید دارای ورودی و خروجی‌های دیجیتال و آنالوگ باشد. سیگنال‌های کاری برای تغییر وضعیت کارکرد موتور از طریق ورودی‌ها به اینورتر ارسال می‌شود و وضعیت کاری از طریق خروجی‌ها قابل دریافت است.

انواع شبکه با توجه به طراحی سیستم اتوماسیون خطوط تولید و کنترلرها نظیر PLC باید مورد توجه قرار گیرد. اینورترها از همه انواع شبکه‌های صنعتی پشتیبانی نمی‌کنند؛ بنابراین این موضوع باید در زمان انتخاب مد نظر قرار گیرد.

کیفیت و استنانداردهای اینورتر؛ پارامتری مهم برای انتخاب VFD در دراز مدت

شرکت‌های زیادی در سرتاسر جهان و داخل کشور مشغول به تولید اینورتر کنترل دور هستند. نوع طراحی و استفاده از قطعات الکترونیکی با کیفیت، طول عمر و نحوه عملکرد درایو را تضمین می‌کند. کلیه اینورترها در صورت انتخاب صحیح در ابتدا به درستی کار می‌کنند؛ اما این کیفیت آنها است که دردراز مدت ضامن عملکرد آنها است.

2 دیدگاه برای “نحوه انتخاب اینورتر مناسب برای موتور

  1. محسن بابایی گفته:

    سلام
    آیا اینورتر تکفاز ورودی و سه فاز 400 ولت خروجی داریم؟

    • LSKALA admin گفته:

      سلام خیر
      خروجی اینورتر ورودی تکفاز 220 ولت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *