نمایشگر توزین بچینگ چه ویژگی هایی باید داشته باشد

نمایشگر و کنترلر وزن بچینگ چیست؟

نمایشگر بچینگ دستگاهی است که فرایند ترکیب مواد را به صورت وزنی کنترل و مانیتور می‌کند. این تعریفی است که می‌توان به طور کلی درباره انواع نمایشگر توزین بچینگ به کار برد. در این مقاله سعی شده تا شما را با فرایند کار و عملکرد انواع نمایشگر بچینگ آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید!

انواع نمایشگر بچینگ

جدول محتوا

کاربرد نمایشگر بچینگ در بچینگ پلانت بتن

بچینگ چیست ؟

بچینگ در اصطلاح به معنای ترکیب چند ماده برای تولید ماده جدید است. در صنعت راه سازی و ساختمان، نوعی دستگاه تولید بتن که به آن بچینگ بتن هم می‌گویند، متداول شده است.

انواع بچینگ پلانت

بصورت متداول دو نوع بچینگ پلانت ساخته می‌شود که با نام‌های:

  • درگ لاین
  • لاینار بین

شناخته شده‌اند. در تمام انواع بچینگ پلانت، از سیستم توزین برای اندازه گیری وزن مواد اولیه استفاده می‌شود.

عموما هر دستگاه بچینگ دارای دو سیستم توزین مجزا به نام‌های:

  • باسکول بچینگ سیمان
  • باسکول بچینگ مصالح

در باسکول سیمان تنها سیمان به عنوان یک ماده وارد و توزین می‌شود. باسکول مصالح محل توزین دیگر مصالح مانند شن و ماسه است که عموما قابلیت توزین حداکثر 4 ماده را دارد.

بچینگ_پلانت

اجزای اصلی سیستم توزین بچینگ، لودسل یا سنسور وزن و نمایشگر دیجیتال است که در انواع و حالت‌های مختلف نصب می‌گردد. در عصر حاضر با توجه به متداول شدن اتوماسیون صنعتی، کنترل، مکانیزاسیون و مانیتورینگ بچینگ پلانت هم رونق پیدا کرده است.

انواع کنترلر وزن بچینگ

سیستم کنترل توزین بچینگ با استفاده از PLC یا کنترلر وزن طراحی می‌شود.

سیستم کنترل با استفاده از PLC

در سیستم فرمان مبتنی بر پی ال سی از نمایشگر وزن ساده دارای خروجی شبکه یا آنالوگ استفاده می‌شود. لودسل‌ها با استفاده از نمایشگر  وزن کالیبره می‌شوند و اطلاعات وزن را برای PLC ارسال می‌کنند. پی ال سی بر اساس فرمولاسیون وزنی تعریف شده پروسه بچینگ را کنترل می‌کند. در این نوع سیستم کنترل از ترانسمیتر لودسل هم می‌توان استفاده کرد؛ در این حالت وزن بر روی سیستم مانیتورینگ نمایش داده می‌شود.

سیستم کنترل توزین بچینگ با استفاده از PLC

کنترلر وزن

این نوع سیستم مبتنی بر کنترلر وزن است که در اصل یک نمایشگر دیجیتال وزن با خروجی رله است و بر اساس فرمول توزین وارد شده پروسه بچینگ را کنترل می‌کند.

یکی از مزیت‌های کنترلر وزن، مستقل بودن سیستم توزین از بقیه سیستم کنترل است؛ در این حالت نیازی به برنامه نویسی نیست و الگوریتم کنترلی پروسه در آن را از پیش تعریف کرده است.

کنترلر وزن مناسب برای باسکول سیمان، نمایشگر وزن تک رله است. رله وظیفه روشن و خاموش کردن موتور انتقال دهنده (اسکرو) و یا باز و بسته کردن دریچه ریزش را بر عهده دارد. عملکرد نمایشگر سیمان به این صورت است که با شستی استارت، موتور اسکرو روشن شده و سیمان به داخل باسکول وارد میشود. با رسیدن وزن به میزان تنظیم شده فرمان متوقف شدن موتور یا بسته شدن دریچه صادر میشود.

عملکرد نمایشگر وزن بچینگ چیست ؟

کنترلر وزن مناسب برای باسکول مصالح نمایشگر وزن 5 رله است؛ 4 رله برای تنظیم مقادیر وزنی و 1 رله برای تخلیه باسکول مورد استفاده قرار میگیرد. در نمایشگر مصالح برای هر رله قابل تنظیم، یک مقدار وزنی تعریف می‌شود که مشخص‌کننده وزن هر ماده است. با فرمان استارت به نمایشگر، اولین رله فرمان باز شدن دریچه ماده اول را صادر میکند و پس از اینکه وزن ماده اول در داخل باسکول به وزن تنظیم شده رسید، رله خاموش شده و سبب بسته شدن دریچه می‌گردد.

این فرایند برای رله‌های بعدی هم تکرار شده و در پایان رله تخلیه سبب خالی شدن باسکول مصالح می‌شود. شایان ذکر است در صورتی‌که تعداد مواد قابل ترکیب کمتر از چهار ماده باشد، میتوان با تنظیم مقدار صفر برای یک رله، آن را غیر فعال کرد.

نمایشگر های مخصوص بچینگ موجود در بازار

در حال حاضر نمایشگر و کنترلر وزن بچینگ در داخل کشور توسط تعدادی از تولید کنندگان تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق در حال تولید است. این تولیدات قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی هستند. الگوریتم کاری اکثر کنترلرهای وزن موجود یکسان است و عمده تفاوت آنها در کیفیت قطعات داخلی و امکانات جانبی است.

نمایشگر بچینگ برند تندر TENDER

نمایشگر بچینگ تندر یکی از قدیمی‌ترین برندها در حوزه کنترلر بچینگ است. نمایشگر وزن TENDER یکی از باکیفیت‌ترین نمایشگرهای وزن ایرانی است که از قطعات الکترونیکی اصل و باکیفیت در تولید آن استفاده می‌شود. تنوع محصول و برخورداری از کلیه امکانات جانبی برای ارسال و انتقال دیتای وزن، نظیر خروجی‌های شبکه مدباس و خروجی آنالوگ از جمله ویژگی‌های این برند است. همچنین تندر، کنترلر وزن 6 رله و 8 رله جهت ترکیب تعداد بیشتر مواد تولید کرده است.

نمایشگر وزن بچینگ برند تندر

نمایشگر بچینگ برند پارس مگا PARSMEGA

نمایشگر بچینگ پارس مگا از دیگر تولیدکنندگان محصولات اندازه‌گیری وزن در ایران است که قدمت کمتری نسبت به سایر تولید کنندگان دارد. تنوع تولیدات از مهمترین ویژگی این برند در صنعت توزین است.

نمایشگر وزن بچینگ پارس مگا

نمایشگر بچینگ برند کاموس CAMOS

کاموس از قدیمی‌ترین برندهای تولید نمایشگر و کنترلر بچینگ است. نمایشگر وزن کاموس در انواع تک‌رله، 2 رله و 5 رله تولید شده است. از ویژگی‌های مهم کاموس تولید نمایشگرهای اقتصادی است که نسبت به سایر رقبا از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

نمایشگر بچینگ برند برند سوها SEWHA

نمایشگر وزن سوها یکی از معدود نمایشگرهای خارجی است که علی رقم قیمت بالا، هنوز مورد اقبال صنایع مختلف است. کیفیت ساخت بردهای الکترونیکی، بدنه فلزی، تنظیمات گسترده و امکانات جانبی از جمله ویژگی‌های برجسته نمایشگر وزن سوها است. سوها علاوه بر کنترلر وزن بچینگ برای کنترل دیگر پروسه‌های توزین هم کنترلرهای مخصوص تولید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *